Sakkozó és nem sakkozó gyerekek kognitív funkcióinak összehasonlítása

pdf-icon
Kajzinger Róbert, Nagy Marianna, Garaj Zsuzsanna, SZTE BTK Pszichológiai Intézet

A kognitív képességek sakkban betöltött szerepe a mai napig nem tisztázott, és számos tudományos vizsgálat foglalkozik a témával. Kutatásunkban sakkozó és nem sakkozó gyerekek kognitív funkcióit mértük fel és hasonlítottuk össze. A felmérésben 32 tanuló vett részt, 16 nem sakkozó (10 fiú, 6 lány, átlag életkor: 10,56 év; szórás: 0,51), és 16 sakkot tanuló diák (9 fiú, 7 lány, átlag életkor 10,44; szórás: 0,51). Valamennyi gyermek negyedik osztályos. A vizsgálat során a végrehajtó funkciókat (Betű- és Szemantikus fluencia teszt), a komplex munkamemóriát (Hallási mondatterjedelem teszt), valamint a munkamemória verbális (Számterjedelem teszt) és vizuális komponenseit (Mintakiválasztás teszt) mérő tesztbattériát alkalmaztunk. Eredményeink alapján nincs különbség a két csoport teljesítményében sem a végrehajtó, sem a komplex munkamemória, sem a vizuális és verbális rövidtávú emlékezeti funkciók tekintetében.

Kulcsszavak: sakk, munkamemória, kognitív funkciók

[hr/]

English abstract


Róbert Kajzinger, Marianna Nagy, Zsuzsanna Garaj
Szeged University, Department of Psychology

The role of cognitive functions used in chess is still unclear as of today and there is a lot of ongoing research to shed light on the topic. In our current paper we assessed and compared the cognitive functions of chess player and non chess player children. 32 students participated in the study, 16 of whom not studying chess (10 boys, 6 girls, mean age: 10,56; standard deviation: 0,51) and 16 of whom studying chess (9 boys, 7 girls, mean age: 10,44; standard deviation: 0,51). All children are in fourth grade in elementary school. Test batteries to assess the executive functions (Letter and Semantic Fluency Test), the complex working memory (Listening Span Test) and the verbal component of working memory (Digit Span Test) as well as the visual component of working memory (Match to Sample test) were used. Based on the results there is no difference between the two groups of students in any of the examined functions.
 

« Vissza a tartalomjegyzékhez