A reklámokba való bevonódás hatása a női testképre és önértékelésre

pdf-icon
Balogh Réka, Bedekovics Norbert, Imre Nóra, Peszeki Nikolett, Scharle Csilla Réka, SZTE BTK Pszichológiai Intézet

Kutatásunkban a narratív bevonódás pszichológiai jelenségét vizsgáltuk, elsősorban annak is attitűdökre, testképre és önértékelésre kifejtett hatását. Ezt a hatást egy narratív, azaz történetközpontú videó által kívántuk közvetíteni, kontrollként pedig képi és információs anyagot tartalmazó videókat is felhasználtunk, melyek témájukban a média által sugárzott nőképről szóltak. Kutatásunkban azt feltételeztük, hogy a narratív feldolgozás során tapasztalható leginkább a bevonódás jelensége, és ezáltal a narratív tartalmú videó lesz legjelentősebb hatással a kísérleti személyek attitűdjeire, testképére, önértékelésére. Eredményeink alapján a bevonódás legnagyobb mértékben valóban a narratív elemet tartalmazó videót nézők esetében történt meg, valamint összefüggött a videókra vonatkozó attitűdökkel, ám ennek pszichológiai hatásait tekintve vegyes eredményeket kaptunk. Az önértékelést, testképet illetően számottevő változás mutatkozott a videó megtekintését követően, noha a három általunk meghatározott feltétel között nem jelentkezett a várt eltérés. Eredményeink további kutatásokat indokolhatnak, ugyanis a narratív struktúra széleskörűen alkalmazható eszközt jelent az attitűdök formálására, aminek különös jelentősége lehet a média által közölt tartalmakra, és azok üzenetére nézve.

Kulcsszavak: bevonódás, testkép, önértékelés, narratív reklám

[hr/]

English abstract

The effect of engagement in advertisements on women’s body image and self-esteem
Réka Balogh, Norbert Bedekovics, Nóra Imre, Nikolett Peszeki, Csilla Réka Scharle
Szeged University, Department of Psychology

In our study we investigated the psychological effect of narrative engagement, primarily its influence on attitudes, body image and self-esteem. We mediated this effect through a narrative video, which is a video centered around a story. The control videos contained images and information about the same topic: women’s image in the media. In our study we hypothesized that engagement will be the highest in the group watching the narrative video, and the narrative video will have the strongest effects on the (female) participant’s attitudes, body image and self-esteem. According to our results participants in the narrative video group showed the highest scores on the narrative engagement scale, furthermore, these scores correlate with attitudes towards the videos. However, our results concerning the psychological effect of narrative engagement were mixed. We found significant alterations in self-esteem and body image after watching the respective videos, albeit the difference between the three videos didn’t entirely occur as expected. Our results justify further research on this topic, since the narrative structure could be a widely used means of influencing attitudes, with special relevance in the media.

 

« Vissza a tartalomjegyzékhez