Horvát Barbara
SZTE BTK Pszichológiai Intézet
Kutatásomban a szocálisprobléma-megoldó gondolkodás és az empátia részterületeinek összefüggéseit vizsgáltam serdülők körében. Célcsoportom a 12-15 éves általános iskolás korosztály volt, a vizsgálati személyek kiválasztására kényelmi mintavétellel került sor. A kutatásban a Social Problem-Solving Inventory-Revised kérdőívet (SPSI-R), a Davis-féle Interpersonal Reactivity Index (IRI) skálát és a Negatív problémaorientációt mérő kérdőívet (NEGORI) alkalmaztam. Az eredmények alapján a 12-15 éves korosztály szociálisprobléma-megoldására jellemzőbb a pozitív orientációs stílus, a racionalitás és az impulzivitás, mint a negatív orientáció és az elkerülés. A fiúk elkerülőbbek és impulzívabbak mint a lányok, és az életkor előrehaladtával a racionalitásuk is stabilitást mutat. A negatív orientációs stílus elsősorban a negatív énhatékonysággal és a minta követésével magyarázható, amik összefüggnek az empátia két részterületével, a személyes distresszel és az empátiás törődéssel. Az eredmények alátámasztják azt a feltételezést, hogy a problémamegoldással kapcsolatos orintációs stílusok értelmezéséhez érdemes figyelembe venni az empátia egyes részterületeinek hatását.
Kulcsszavak: Davis-féle Interpersonal Reactivity Index (IRI), empátia, Negatív problémaorientációt mérő kérdőív (NEGORI), pozitív- és negatív orientáció, Social Problem-Solving Inventory- Revised kérdőív (SPSI-R), szociálisprobléma-megoldás
[hr/]
English abstract
Social problem solving in adolescence
The aim of my study was to investigate the relationship between socialproblem-solving strategies and empathy factors among adolescents. 12-15 year-old primary school students (N=74) were surveyed about their social problem-solving thinking and empathy. Three questionnaires were applied: the adaptated version of Social Problem-Solving Inventory Revised (SPSI-R); the Interpersonal Reactivity Index, and the NEGORI Questionnaire (Negative Orientation Questionnaire). I found that positive orientation and rational and impulsive problem-solving methods are more common than negative orientation and avoidance among 12-15 year olds. Boys are more avoiding and impulsive, compared to girls. Two background factors were found behind negative orientation: negative self-efficiacy and negative pattern. Two factors of empathy – personal stress and empathic caring factors – also had an effect on negative orientation. These results support the hypothesis that some factors of empathy have a significant effect on social problem-solving thinking. Thus, the investigation of these factors is important in preventing the spreading of less productive problem solving-methods in the classroom.
Keywords: Davis-féle Interpersonal Reactivity Index (IRI), empátia, Negative Orientation Questionnaire (NEGORI), positive and negative orientation, Social Problem-Solving Inventory- Revised (SPSI-R), social problem-solving