Lőrincz Anna Kata
SZTE BTK Pszichológiai Intézet
A pozitív fiatalkori fejlődés elméleti kerete a sikeres fejlődéshez, kibontakozáshoz szükséges képességek és feltételek vizsgálatára összpontosít. Az 5C modell (Lerner, Almerigi, Theokas és Lerner, 2005) öt egyéni képességen keresztül ragadja meg a fejlődés lényegét, ezek közül az egyik az önbizalom, melynek elemei az önértékelés és az énhatékonyság. Számos kutatás talált pozitív irányú kapcsolatot e két változó, illetve a jó mentális és fizikai állapot, valamint a szubjektív jóllét között. Kutatásom során arra kerestem a választ, hogy kibontakozó felnőttkorú személyek körében vizsgálva milyen összefüggéseket találunk az önértékelés és énhatékonyság, illetve különböző családi szocializációs tényezők: nevelési attitűd, stílus, cél, valamint családi légkör között. A minta 216 személyből állt (80 férfi és 136 nő; átlagéletkor: 21,59 év, szórás: 1,93). A vizsgálati személyek online kérdőívet töltöttek ki, mely önértékelésükre, énhatékonyságra, családi szocializációjukra vonatkozó kérdéseket tartalmazott. Az önértékelés pozitív kapcsolatban állt a támogató nevelési attitűddel, és negatív kapcsolatot mutatott a manipulatív, inkonzisztens, illetve korlátozó stílusokkal, valamint a konfliktusos családi légkörrel. Az énhatékonyság pozitív összefüggést mutatott a támogató nevelési attitűddel és negatívat a korlátozó nevelési stílussal. A kutatás eredményeiből kirajzolódik a fejlődést támogató családi tényezők szerepe a fiatalkori fejlődés során.
Kulcsszavak: pozitív fiatalkori fejlődés, önértékelés, énhatékonyság, családi szocializáció
[hr/]
English abstract
Relationships between self-esteem, self-efficacy and factors of family socialization
The concept of positive development in youth focuses on the research of essential abilities and conditions for successful development and ability to contribute. The 5C modell (Lerner, Almerigi, Theokas és Lerner, 2005) captures development throught five individual abilities inculding self-confidence, which contains self-esteem and self-efficacy. Several researches found that these two variables are positively related to good mental and physical health and subjective well-being. The aim of this study is to explore the relationship between self-esteem, self-efficacy and different factors of family socialization (parenting attitude, style, aim and family athmosphere) in emerging adulthood. 216 participants (80 men, 136 women; avarage age: 21,59, standard deviation: 1,93) were involved in the study, who answered a questionnaire about their self-esteem, self-efficacy and family socialization. Results showed that self-esteem is in positive relationship with parental support and in negative connection with manipulative, inconsistent and punishing styles and conflict burdened family athmosphere. Self-efficacy was positively related to parental support and negatively to punishing style. These findings highlight the importance of family socialization factors on development in youth.
Keywords: positive youth development, self-esteem, self-efficacy, family socialization