Környezettudatos cselekedetek motivációi magyar diákok körében

pdf-iconSzabó Zoltán Ábel1, Kristóf Hanna Emília2, Ágoston Csilla3
1 ELTE PPK Pszichológiai Intézet, szaboabel@student.elte.hu
2 ELTE PPK Pszichológiai Intézet
3 ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció Intézet

A környezettudatosság korunk fontos kérdésköre, ennek megfelelően már több pszichológiai kutatás is foglalkozott azzal, milyen aspektusok határozzák meg, hogy az egyének végrehajtanak-e környezetbarát cselekedeteket. Azonban a magyar populáció körében ezen – már meglévő – elméletek és modellek alkalmazhatósága nincs megfelelően felmérve. Ezért ebben a kutatásban kvalitatív módszertannal, interjúkon keresztül vizsgáljuk, hogy a magyar fiatalok milyen motiváló erőket említenek, melyek saját és mások cselekedeteit irányítják környezettudatos cselekedetek elvégzésére. A minta 10 fő, 22 éven aluli magyar fiatalból állt (16-22 év, M=18,9 év, SD=2,13). A velük készült interjúk átiratainak elemzése és kódolása során több motivációs címke került azonosításra, melyeket a Theory of Planned Behaviour (Tervezett cselekvés elmélete, továbbiakban TPB) és a Value-Belief-Norm (Érték-meggyőződés-norma elmélet, továbbiakban VBN) elmélet modelljeinek elemeivel hasonlítottunk össze. Az eredmények alapján az előbb említett két modell aspektusai megjelennek az interjúk átirataiban, de hiányoznak az elméletekből az interjúkban többször is említett érzelmi és a lehetséges társas, vagy anyagi nyereségek hatásai. Így összesen 4 témát: Társas motivációk, Nyereség, Intrinzik, személyes motiváló tényezők és Nem társas külső motiváló tényezők lehetett megkülönböztetni, melyek jól lefedik a felmerült szövegtartalmakat. Ezeken felül a VBN és TPB modellek egyes részeinek megjelenése kevésbé volt központi az eredeti nyugat-európai és amerikai populációhoz képest. Az eltérés hátterében kulturális és gazdasági okok is állhatnak.

Kulcsszavak: környezettudatosság, tematikus tartalomelemzés, Tervezett cselekvés elmélete, Value-Belief-Norm elmélet

[hr/]

English abstract

Environmentalism is a topic of utmost importance in our age; thus, numerous psychological research papers have tried to unveil what aspects determine a person’s engagement in environmentally friendly activities. These theories and models, however, have not been tested adequately on Hungarian populations. In this paper, we examine the motivations of environmentally conscious behaviours through interviews with Hungarian young persons, using qualitative methodology. Our sample consists of 10 people, all Hungarians under the age of 22 (16-22 years, M=18.9 years; SD=2.13). During the transcripts’ analysis and coding, we identified numerous motivational labels, which we compared with the elements of the Theory of planned behaviour (TPB) and the Value-Belief-Norm (VBN) theory-based model. According to our results, the models’ aspects are present in the interviews, although the effect of emotions and possible social or material gains – which have been mentioned by the interviewees – are missing from them. We managed to form four themes, that cover the mentioned topics well: Social motivations, Gains, Intrinsic, personal motivating aspects, and Non – social motivating aspects. Besides these findings, other elements of the VBN and TPB models were not as central in the present study as in the Western European and American populations. Behind this difference, cultural and economic reasons are suspected.

Keywords: environmentalism, thematic analysis, Theory of Planned Behaviour, Value-Belief-Norm theory

 

« Vissza a tartalomjegyzékhez