Szabó János, PTE BTK Pszichológia Intézet
Vizsgálatom egy többlépcsős kutatási folyamatnak a része, melynek célja, hogy megpróbáljam minél több aspektusból megragadni a magyarországi felsőoktatási tehetséggondozó programokban résztvevő hallgatók jellemzőit. Célpontom az a szűk hallgatói réteg, amelyik valamilyen formában részt vesz a hazai felsőoktatási tehetséggondozásban. Jelen tanulmány az ő jövőbeli terveikkel foglalkozik, és azt vizsgálja, hogy hogyan viszonyulnak a tudományos pálya, illetve más kedvező munkaerő-piaci lehetőségek iránt. Az adatgyűjtés alapját egy komplex online kérdőív képezte, melyben a tehetség legfontosabb aspektusait vizsgáltam (kreativitás, motiváció, intelligencia, speciális készségek). A vizsgálat részeként 175 fő (öt vezető egyetem tehetséggondozásban résztvevő hallgatói) töltött ki egy 10 itemes, a jövőbeli tervekkel és érdeklődéssel kapcsolatos kérdésblokkot. Az adatok elemzése arra mutat, hogy a tehetséges hallgatók szignifikánsabban nagyobb számban preferálják az egyéb szakmai karriert a tudományos pályához képest. Ez az eredmény ellentmond elvárásomnak, és annak a ténynek, hogy a tehetségfejlesztő programok a felsőoktatásban elsősorban a tudományos pályára készítenek fel. A tehetségek jövőbeli lehetőségeinek, terveinek további kutatása fontos, mivel a tehetségfejlesztés a társadalomi fejlődés egyik mozgatórugója. Cégek, vállalatok, sőt országok sorsát határozhatja meg a tehetségekért folytatott versengés, és a hazai tudományos elit utánpótlásának kineveléséhez is nélkülözhetetlen a tehetségfejlesztés a felsőoktatásban.
Kulcsszavak: tehetségfejlesztés, tehetségfejlesztő programok, tehetséges diákok karrier tervei, tudományos életpálya
[hr/]
English abstract
College education “talent-map” –Students’ carreer plans
Szabó János, Pécs University, Department of Psychology
This study invesigates the future plans and labor market attitudes of talented students currently enrolled in various talent-development programmes in collage education in Hungary (such as special-collegiums, DETEP programme, SZTEhetségpont). Specifically, attitudes and motivation for scientific and other professional carrieers were explored on a 10 item questionnarie-block (this block was part of a more comprehensive questionnaire on talent). 175 talented students participated in the study. Since the primary aim of the higher-school education talent-development programmes is to support the choice of scientific career, my expectation was that students would prefer scientific carreers to other future occupations in their personal lives. Results of the study show, however, that talented students are more interested in optimal working opportunities other than scientific carrieers. This study is part of a larger ongoing research on the topic of talented youth. Talent development is the driving force of present society. To investigate the plans of talented students is highly important because of the „brain-drain” phenomenon and the future of the economic and scientific elite is at stake.
Key words: talent development, talent programmes in Hungary, carreer plans of talented college students