,,Mindenhol jó, de legjobb az iskolában?” A pedagógusi elégedettség környezetpszichológiai vizsgálata

pdf-iconCsike Tekla
PPKE BTK Pszichológia Intézet

Jelen kutatásban két pedagóguscsoport – a Waldorf-iskolákban és a hagyományos közoktatási intézményekben dolgozó tanárok – élettel, iskolával való elégedettsége, szubjektív jólléte kerül összehasonlításra környezetpszichológiai elméleteket alapul véve. A kutatás fő kérdése, hogy a két vizsgált csoport között milyen különbségek mutatkoznak a fenti változókat tekintve, és mennyiben járulhat ehhez hozzá az edukációs tér. Az adatgyűjtés során – személyes találkozók alkalmával – 40 résztvevővel három kérdőív, valamint egy félig strukturált interjú és rajzvizsgálat került felvételre. Az eredmények szerint a Waldorf-pedagógusok elégedettebbek az iskolával, ahol tanítanak, és ez összefüggést mutat a szubjektív jóllétük bizonyos aspektusaival is.

Kulcsszavak: környezetpszichológia, iskolapszichológia, pedagógus, pedagógusi elégedettség, jóllét

[hr/]

English abstract

‘School, sweet school?’ An environmental psychological examination of teacher satisfaction

In this research two groups of educators – teachers from Waldorf schools and teachers from traditional Hungarian public schools – were compared based on their satisfaction with life, school and their subjective well-being. The proposed idea was that there will be differences in these constructs based on the environmental psychological characteristics of the respective educational spaces. Data collection was carried out via 40-60-minute sessions with forty participants. Measures consisted of three short questionnaires and one semi-structured interview and a drawing test. Results show that Waldorf teachers are more satisfied with their schools they work in, and this has an impact on some aspects of their subjective well-being, as well.

Key words: environmental psychology, school psychology, teacher, teacher satisfaction, well-being

« Vissza a tartalomjegyzékhez