Müller Vanessa, Bárány István
SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola, SZTE Pszichológiai Intézet
Napjainkban a pszichológia-oktatás a középiskolák tananyagának elhanyagolható részét képezi. Nem volt azonban ez így Magyarországon a 19. század végén, és azt követően. Jelen tanulmány az 1867-es Kiegyezés és az 1989-es rendszerváltozás közötti hosszú és komplex történelmi időszakot tekinti át a pszichológia-oktatásának alakulása szempontjából, az államilag szabályozott általános gimnáziumokban. Bemutatjuk az első középiskolai törvényt és az ahhoz tartozó tanterv tartalmát, és kitérünk a gimnáziumi lélektan-oktatást szabályzó első dokumentumra. Példákat adunk a korszak középiskolai tankönyveiben foglalt tartalmakra, fókuszba helyezve a középiskolai lélektan-oktatás első középiskolai programját. Ezt követően tantervek, illetve az azokat alapozó pártdirektívák, valamint a Lénárd Ferenc nevével fémjelzett tankönyvek alapján követjük a fejleményeket a kommunista hatalomátvétel után egy évtizeddel kezdődő újraintézményesülés, illetve az 1960/1970-es évek “aranykorában”. Szemelvényeket adunk a tankönyvek ideológiai hatásoktól nem mentes ismeretanyagának tartalmából, illetve arról, mennyiben felelt meg az oktatás a tantervi céloknak. Emellett az időszakban pezsgő, széleskörű szakmai diskurzusból is felvillantunk néhány mozzanatot, amelynek eredményeként végül a pszichológia választható tantárgy lett. A tanulmány a fakultatív tanterv és a hozzá tartozó tankönyv áttekintésével zárul. Munkánk nem öleli fel az egyházi intézmények, tanodák és a mai nómenklatúra szerinti szakképző iskolák és a technikumok adta kereteket – ezek vizsgálata a jövőben kiemelt figyelmet igényelhetne.
Kulcsszavak: lélektan-oktatás, pszichológia-oktatás, fakultatív pszichológia, középiskolai tanterv, első középiskolai program, Kornis Gyula, Lénárd Ferenc
[hr/]
English abstract
History of psychology as a subject in secondary schools in Hungary, between 1867 and 1989
Psychology comprises a negligible part of the current curriculum of high schools in Hungary. This situation is significantly different from the period starting with the Austria-Hungarian Compromise in 1867, by which the dual Monarchy of Austria-Hungary came into existence, and ending with the fall of state-socialism in 1989. In this paper we examine this long and complex period, from the point of view of psychology as a subject in state-regulated general high schools. Our analysis explores documents passed by the first Hungarian Ministry of Education, in particular, the first secondary school law and the content of the curriculum. We discuss the first secondary school program for psychology education and provide examples of the content in the textbooks. Our surves includes the “golden age” of the 1960s-1970s, the period of „re-institutionalization” following the virtual ban of psychology after the communist takeover in 1947. We examine the curricula and the party directives on which they rested on, as well as the textbooks published by Ferenc Lénárd. We provide excerpts from the textbooks, often ideologically motivated, and the extent to which they met the curriculum objectives. We also give examples of the vibrant and extensive professional discourse of the period, which eventually led to psychology becoming an optional subject. The study concludes with a review of the optional curriculum and the accompanying textbook. The present analysis skips church institutions, vocational schools and technical schools (according to today’s nomenclature) – their study would require special attention in the future.
Keywords: psychology education, secondary school, optional curriculum, the first secondary school law, Gyula Kornis, Ferenc Lénárd