A zenetanulás szocio-emocionlis transzferhatásai tanulási zavarral küzdő diákok körében

pdf-iconKiss Flóra, Olajos Tímea
DE BTK Pszichológia Intézet, kissflora20@gmail.com

A tanulási zavar, mint jellegzetes információfeldolgozási sajátosság, egy életen át tartó nehezítő tényezőként van jelen az érintetteknél. A kognitív működés atipikus jellege mellett negatívan befolyásol olyan pszichológiai erőforrásokat is mint a motiváció, én-hatékonyság és megküzdőképesség. Ezek a produktív életvezetés fontos komponensei, de az iskolai sikeresség releváns non-kognitív összetevői is egyben. A zenetanulás általános populáción igazolt transzferhatásai olyan potenciálokat hordoznak magukban, amelyek az élet számos területén kifejtik hatásukat. Jelen feltáró vizsgálat célja, hogy kiderítse, a zenetanulás transzferhatásai szolgálhatnak-e alternatív megoldásként a tanulási zavarral küzdő diákok szocio-emocionális területeken tapasztalható nehézségeinek orvoslására. A fenti pszichológiai erőforrásokat kérdőíves módszerrel vizsgálva tanulási zavaros, tanulási zavarral küzdő zenei fejlesztésben részesülő és nem tanulási zavaros zenei fejlesztésben részesülő középiskolás diákok csoportján az eredményeink alátámasztják, hogy a zenei fejlesztés pozitív hatásai non-kognitív területeken is kimutathatók a tanulási zavaros serdülők körében. Mindezek az eredmények arra hívják fel a figyelmet, hogy a klasszikus terápiák hatásos kiegészítője lehet a hangszeren való zenélés.

Kulcsszavak: tanulási zavar, zene, hangszeres játék, pszichológiai immunkompetencia, tanulói énhatékonyság, iskolai motiváció

[hr/]

English abstract

Learning disability is present as an aggravating factor for those affected, as a lifelong specific information processing diifculty. In addition to the atypical nature of cognitive functioning, it also negatively affects psychological resources such as motivation, self-efficacy, and coping. These are important components of productive living, but also relevant non-cognitive components of school success. On the other side, the transfer effects of music learning, proven in a normal population, carry potentials in many areas of life. The aim of the present exploratory study is to find out whether the transfer effects of music learning can serve as an alternative means to remedy the difficulties of students living with learning disabilities in socio-emotional areas. Examining the above psychological variables / resources using a questionnaire method, the results of a group of high school students with learning disabilities, a group with musical development struggling with a learning disability and non-learning disabled group receiving music development support the positive effects of music development in non-cognitive areas in adolescents with learning disabilities These results call attention to the fact that playing the instrument can be an effective adjunct to classical therapies.

Keywords: learning disability, music, instrumental play, psychological immune competence, student self-efficacy, school motivation

 

« Vissza a tartalomjegyzékhez