Az életmódváltás testképre gyakorolt hatásának nyomon követéses vizsgálata a narratív pszichológia tükrében

pdf-icon
Zilahi Tímea, Pécsi Tudományegyetem Pszichológiai Intézet

Az obesitas a WHO szerint napjaink egyik legkomolyabb egészségügyi problémája, melynek gyakorisága egyre jobban nő a nyugati és fejlett országokban. Mennyire hatásosak hosszú távon az elhízás kezelésére szolgáló intervenciók? Kutatásomban egy, az optimális testsúly kialakítását szolgáló életmódváltó program hatékonyságát vizsgáltam. Narratív tartalomelemzéssel a résztvevők (N=17) ágenciájának változását írásos beszámolóikon követtem nyomon. A program után aktuális állapotukra vonatkozóan a Testi Attitűdök Tesztjével (BAT) saját testükhöz való viszonyulásukról nyertem bővebb információt. A 70 napos program tartósságát vizsgálva összehasonlítottam a 0. napon, 70. napon és a program befejezte után minimum 8. hónapban mért testsúlyokat. A program befejeztével az ágencia lecsökkent, a beszámolók az aktív-passzív dimenziója a passzív felé tolódtak el; az intencionalitás-kényszer dimenzióban nem történt változás, a negatív értékelések aránya lecsökkent. A résztvevők többsége nem tudta megtartani a programmal elért testsúlyát, ennek ellenére a leadott kilóinak felénél nem halmozott fel több súlyfelesleget. A Testi Attitűdök Tesztjében elért átlagpontszámok (átlag=42,26; szórás=13,06) kóros értékeket jelenítettek meg. Valószínűleg önmagában sem a testsúlyvesztés, sem az ennek következtében megjelenő pozitív testorientációjú pszichológiai változások nem lesznek jó és pontos prediktorai a testképpel való elégedettségnek a későbbiekre nézve.

Kulcsszavak: testkép; obesitas; narratív tartalomelemzés; ágencia; Transzteoretikus Modell; PARS

[hr/]

English abstract

A follow-up examination of the effects of lifestyle changes on body image, in the light of narrative psychology
Tímea Zilahi, Pécs University, Department of Psychology

According to the World Health Organization obesity is one of the most serious and at the same time the most denied medical disasters of our days, the frequency of which is rapidly increasing in the western and developed countries. How effective are the interventions which are meant to treat obesity in the long run? I studied the efficiency of a complex lifestyle changing programme which aims at establishing optimum weight. I traced the participants’ (N=17) change of conscious agency via narrative content analysis, based on their written accounts. After completing the programme, I gained detailed information concerning their actual condition and their attitudes towards their own bodies by means of the Body Attitude Test (BAT). Examining the longetivity of the effects, I compared body weights before and after the programme, as well the actual weights. After completing the programme, the activity-passivity dimension of the personal accounts shifted towards the passive side. No change could be observed in the intentionality-constraint dimension, but the ratio of the negative evaluation decreased. The majority of the participants could not keep the weight they achieved during the programme, nevertheless they did not gain more extra weight than half of their kilos lost. The average scores in their Body Attitude Tests (Mean=42,26; SD=13,06) showed pathological values. Presumably, neither weightloss alone, nor the positive body-oriented psychological changes, which appear as a consequence, will become adequate and precise predictors of satisfaction with body image for the future.

Key words: body image; obesity; narrative psychology; agency; Transtheoretic Model

 

« Vissza a tartalomjegyzékhez