Vékony Teodóra, SZTE-BTK Pszichológia Intézet
Kutatásunk során a tabuszavak gátló hatását vizsgáltuk meg három feladat kapcsán. Egy lexikális döntési helyzetet, egy nem-lexikális döntési feladatot, illetve egy egyszerű, figyelmi-motoros feladatot készítettünk elő. A kísérletben tizenhét egészséges fiatal felnőtt vett részt, akik kontroll-feltétel terves elrendezésben teljesítették mindhárom feladatot. A feladatok során, minden próba alatt előfeszítő ingerként vagy egy tabu, vagy pedig egy semleges szót mutattunk be a képernyőn a célingereket megelőzően. Mértünk a résztvevők célingerekre adott reakcióidejét, és összehasonlítottuk azokat az előfeszítés típusától függően. A lexikális döntési helyzet, illetve a figyelmi-motoros feladat során lassabban reagáltak a kísérleti személyek a célingerekre a tabuszavak előfeszítését követően. Eredményeink alapján a tabuszavak gátló hatásának megnyilvánulása függ a feladat típusától.
Kulcsszavak: tabuszavak, lexikális döntési helyzet, előfeszítés
[hr/]
English abstracts
Inhibitory effects of taboo words in motor-attention and lexical and non-lexical decision tasks
Teodóra Vékony, Szeged University, Department of Psychology
In this experimental study 17 participants had to perform a lexical and a non-lexical decision task, as well as a bare detection task. During the tasks taboo and neutral words were presented as priming stimuli, and we measured participants’ response times related to the different stimuli. Results showed that in the course of the lexical and the detection tasks response times were significantly longer following the priming with taboo words compared to neutral words. In the non-lexical decision task the direction of the results was similar, however, the difference turned out not to be significant. Comparing the differences between the response times in the three tasks we can see that the biggest difference in absolute value appears in the case of the lexical decision task, but this does not differ significantly from the results in the two other types of tasks.
Key words: taboo words, lexical decision task, priming