Implicit szekvencia tanulás: inter-stimulus intervallum és szubjektív élmény

pdf-icon
Lukács Gáspár, Huszár Katalin, Hallgató Emese, SZTE BTK Pszichológiai Intézet

Ebben a kutatásban az implicit szekvencia tanulás kapcsán a konstans inter-stimulus intervallum (ISI; 770 ms) és a standard, konstans válasz-stimulus intervallum (RSI; 170 ms) használatának különbségét vizsgáltuk az alternáló szeriális reakcióidő (ASRT) feladatban (Howard & Howard, 1997). Emellett a résztvevők háromféle szubjektív élményét is vizsgáltuk a feladat során (hat alkalommal) egy-egy rövid kérdéssel: az unalmat, a feszültséget, és azt, hogy inkább pontosságra vagy inkább gyorsaságra fókuszálnak. Konstans válasz-stimulus intervallum esetén rövidebbek voltak az inter-stimulus intervallumok, gyorsabbak voltak az ingerekre adott válaszok, pontosságban és tanulásban nem jelent meg különbség. Konstans inter-stimulus intervallum esetén korrelációt találtunk a tanulás és pontosság között, konstans válasz-stimulus intervallum esetén ez nem jelent meg. A résztvevők idővel egyre inkább unták a feladatot, a feszültség nem változott, de egyre inkább a gyorsaságra koncentráltak – ez utóbbi tendencia jelentősen mérséklődött konstans inter-stimulus intervallum esetében; ezen tényezőkkel más szignifikáns eltérést nem találtunk konstans válasz-stimulus intervallum és konstans inter-stimulus intervallum között. Konstans válasz-stimulus intervallum esetén az unalom és tanulás közt negatív korrelációt találtunk, amíg ez konstans inter-stimulus intervallum esetén nem jelent meg. Egyéb szignifikáns korrelációt a tanulás és az egyes szubjektív tényezők közt nem találtunk.

Kulcsszavak: implicit tanulás, alternáló szeriális reakcióidő feladat (ASRT), inter-stimulus intervallum (ISI), válasz-stimulus intervallum (RSI)

[hr/]

English abstract

Implicit sequence learning: Inter-stimulus interval and subjective experience
Gáspár Lukács, Katalin Huszár, Emese Hallgató, Szeged University, Department of Psychology

In this research of implicit sequence learning we examined the difference between two groups, using constant inter-stimulus interval (ISI, 770 ms) and the standard, constant response-stimulus interval (RSI, 170 ms) in the Alternating Serial Reaction Time (ASRT) task (Howard & Howard, 1997). Moreover, we examined the subjective experience of participants during the task with three short questions about three factors: boredom, anxiety, and whether the participant concentrated on accuracy or rather on speed. In case of constant response-stimulus interval, the inter-stimulus interval were shorter, the responses were faster, but there was no difference in accuracy or learning. In the case of constant inter-stimulus interval, we found a correlation between learning and accuracy, while this correlation was not present in the case of constant response-stimulus interval. The participants got increasingly bored, their anxiety did not change, but they were concentrating more and more on speed – this latter tendency was significantly diminished in the case of constant inter-stimulus interval. In respect of these factors we did not find any other difference between the two groups. In the case of constant response-stimulus interval we found a significant negative correlation between boredom and learning, while this correlation was not found in the case of constant inter-stimulus interval. No other correlations were found between learning and subjective factors.

Key words: implicit sequence learning, inter-stimulus interval, Alternating Serial Reaction Time (ASRT) task

 

« Vissza a tartalomjegyzékhez