Gyerekkori állatbántalmazás: Mi áll a jelenség hátterében, milyen kapcsolatban áll az interperszonális agresszióval és a mentális egészséggel?

pdf-iconVass Emília Anna
PTE BTK Pszichológia Intézet, vass.emilia.anna@gmail.com

A gyerekkori állatbántalmazás nem újkeletű, ma is létező jelenség, amely komoly problémát jelent mind az egyén, mind a társadalom szempontjából. Fakadhat abból a kíváncsiságból is, ahogyan a gyermek megismerni kívánja az állatokat, ha azonban ez az ismerkedés nem megfelelő felügyelet mellett történik, vagy a szülők elhanyagolják, esetleg maguk is bántalmazzák gyermeküket, akkor előfordulhat, hogy a gyermek nem látja át az állatbántalmazás helytelenségét, ami az enyhétől a súlyos, ártalmas vagy halálos tettekig vezethet. Írásomban arra vállalkozom, hogy a szakirodalom áttekintése alapján bemutassam a gyermekkori állatbántalmazás jelenségét és háttértényezőit, valamint potenciális kapcsolatát a személyközi erőszak formáival és egyes pszichológiai zavarokkal. A gyerekkori állatbántalmazással fontos foglalkozni, mivel nem csak a potenciálisan diszfunkcionális családi légkörre, a bántalmazó környezetre derülhet fény, hanem rámutathat a későbbi személyközi erőszakra utaló jelekre és pszichológiai zavarok meglétére és motivációs hátterére. A konklúzió felhívja a figyelmet a témában végzett hazai kutatások elégtelenségére és az elérhető angol nyelvű kérdőívek jövőbeli adaptálásának fontosságára.

Kulcsszavak: gyerekkori agresszió, állatbántalmazás, személyközi erőszak, mentális zavar, ösztön, tanult cselekvés

[hr/]

English abstract

Animal abuse in childhood is an ever-existing phenomenon that creates serious problems for both the individual and society. It can be caused by sheer curiosity by the child in getting to know animals. However, if this process is poorly supervised by adults or the child is neglected, even abused, the child may not see the impropriety of this kind of behavior, which can lead to serious, harmful, or deadly actions. In my writing, I introduce the phenomenon of animal abuse in childhood, review its background factors, and examine its potential connections to forms of interpersonal violence and psychological disorders. Dealing with childhood animal cruelty and abuse is particularly important, because through this phenomenon not only dysfunctional or abusive family environments but also later occurring interpersonal violence and potential mental disorders can be detected. Furthermore, we can gain information about its motivational background and about the role of the environment. My conclusion calls attention to the shortage of research on this subject in Hungary and the need to adapt the available English language questionnaires.

Keywords: childhood aggression, animal abuse, interpersonal violence, mental disorder, instinct, learned behaviour

 

« Vissza a tartalomjegyzékhez